HÍREK, BLOG

Mit írjunk a weboldalak impresszumába?

Visszatérő kérdés az ügyfeleink részéről, hogy szükség van-e impresszumra a weboldalukon, és ha igen, mit írjanak bele.
Fotó: Richlach M.

Mit nevezünk impresszumnak?

A vonatkozó jogszabály nem használja ezt a szót, hogy impresszum, mégis tipikusan ezzel az elnevezéssel találkozhatunk a weboldalakon. A szolgáltató által a weboldalon közzétett adatokat értjük alatta, azon adatokét, amelyek közzétételét jogszabály írja elő.

Melyik jogszabály rendelkezik az impresszumról?

Ebben a bejegyzésben kifejezetten az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény rendelkezéseivel foglalkozunk.

A weboldalon hol helyezzük el az impresszumot?

Jellemzően a weboldal alján, a láblécben helyezik el a szolgáltatók az impresszumot, mert így könnyen megfelelnek annak a szabálynak, amely szerint elektronikus úton közvetlenül és folyamatosan, könnyen hozzáférhető módon kell közzétenni az adatokat.

Kinek kötelező az impresszum?

A szolgáltatóknak. Szolgáltató: az információs társadalommal összefüggő szolgáltatást nyújtó természetes, illetve jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet. Információs társadalommal összefüggő szolgáltatás: az elektronikus úton, távollevők részére, rendszerint ellenszolgáltatás fejében nyújtott szolgáltatás, amelyhez a szolgáltatás igénybe vevője egyedileg fér hozzá.

Mit írjunk az impresszumba?

Két nagy csoportját különböztetjük meg az információknak, az első csoportba (A) azok a közlendők tartoznak, amelyek minden egyes szolgáltató adatai között rendelkezésre állnak. A második csoportba (B)  tartozó adatokkal nem találkozunk minden szolgáltató weboldalán, mert nem mindenkinek kötelező feltüntetni azokat.

A. Kötelező adatok, ezeket mindenkinek fel kell tüntetnie az impresszumban

Röviden: név, cím, elérhetőség, tárhelyszolgáltató adatai.

Bővebben:

  1. A szolgáltató nevét
    Ha természetes személy üzemelteti a weboldalt, akkor a személyi azonosító igazolványában szereplő nevet javasolt feltüntetni, ha egyéni vállalkozó, akkor ugyancsak, de az e.v. megjelöléssel.
    Ha jogi személy üzemelteti a weboldalt, akkor a cégnyilvántartásba vagy egyéb nyilvántartásba bejegyzett nevet javasolt feltüntetni.
  2. A szolgáltató székhelyét, telephelyét, ennek hiányában lakcímét
    A jogi személyeknek a cégnyilvántartásba vagy egyéb nyilvántartásba bejegyzett székhelyet vagy telephelyet javasolt feltüntetni.
    Egyéni vállalkozók részéről, akik a lakcímüket jelentették be székhelyként, gyakori kérdés, hogy tényleg kötelező-e a lakcímüket feltüntetni. Erre igen a válasz, azt a címet kell feltüntetni, ami szerepel a nyilvántartásban, ez egybeeshet a lakcímmel.
    Ha természetes személy üzemelteti a weboldalt, akkor a lakcímkártyán szereplő lakcímét javasolt feltüntetni.
  3. A szolgáltató elérhetőségére vonatkozó adatokat
    A legfontosabb annak az e-mail-címnek a feltüntetése, amely az igénybe vevőkkel való kapcsolattartást szolgálja. Ezen kívül természetesen más elérhetőségi adatokat is fel lehet tüntetni, mint pl. a telefonszám, vagy a levelezési cím.
  4. A tárhelyet biztosító szolgáltató székhelyét, telephelyét, az elérhetőségére vonatkozó adatokat
    Nagyon fontos és kötelező: a székhely, a telephely és az e-mail-cím. Az e-mail-címre itt is igaz, hogy az igénybe vevőkkel való kapcsolattartásra szolgáló, rendszeresen használt elektronikus levelezési cím legyen. A gyakorlatban nem ritka, hogy egyéb adatokat is feltüntetnek, mint pl. a tárhelyszolgáltató adószáma, weboldalának a címe, törvényes képviselőjének a neve, ez egyéni döntés kérdése, nem előírás.
    Fontos szabály, amelynek az a célja, hogy a jogsértő tartalmak közzététele esetén könnyebben és gyorsabban el lehessen érni a szerver üzemeltetőjét.

 

B. Nem kell mindenkinek beleírnia, opcionális adatok

Akkor kell az impresszumba írni, ha teljesül valamilyen feltétel, vagy létezik egyáltalán az az adat. Egyedileg kell vizsgálni, a konkrét szolgáltató vonatkozásában, hogy van-e közlési kötelezettsége a szolgáltatónak. Értelemszerűen, ha pl. nem engedélyköteles a szolgáltató tevékenységének a gyakorlása, akkor nem kell felkutatni és kiírni az engedélyszámot, mert az nem is létezhet.

Ezeket az adatokat nem mindenkinek kötelező feltüntetni:

  1. A szolgáltatót a nyilvántartásba bejegyző bíróság vagy hatóság megnevezését, és a szolgáltató nyilvántartásba vételi számát
    Akkor rendelkezik ilyen adattal a szolgáltató, ha a szolgáltató létrejöttét vagy tevékenysége gyakorlásának megkezdését jogszabály nyilvántartásba való bejegyzéshez köti. Biztosan rendelkeznek ezzel az adattal a gazdasági társaságok, mint pl. a bt., a kft., vagy az egyéni vállalkozók.
  2. Az engedélyhez kötöttség tényét, az engedélyező hatóság megnevezését, az elérhetőségi adatait, valamint az engedély számát
    Akkor rendelkezik ilyen adattal a szolgáltató, ha a tevékenységének gyakorlása jogszabály alapján engedélyköteles.
  3. A szolgáltató adószámát
    Akkor kötelező feltüntetni, ha a szolgáltató áfa alany.
  4. A szabályozott szakmák gyakorlására vonatkozó adatokat, mint a
    • kamara megnevezése, amelynek a szolgáltató önkéntesen vagy kötelező előírás alapján tagja;
    • természetes személy szolgáltató esetén szakképzettség, illetve szakmai, tudományos fokozat megjelölés, annak a tagállamnak a megjelölése, ahol ezt a szakképzettséget, fokozatot megszerezte.
    • hivatkozás a szolgáltató letelepedési helye szerinti államban alkalmazandó szakmai szabályokra, a szabályokhoz való hozzáférés módjára.

 

Egyéb adatokat szabad írni az impresszumba?

Igen. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy legalább a fent felsorolt adatokat köteles feltüntetni a szolgáltató, ez azt jelenti, hogy a szolgáltató döntése szerint egyéb, általa fontosnak tartott adatokat is közölhet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

A weboldalon megjelenő blogcikkek, vélemények, írások a szerző saját véleményét tükrözik, ismeretterjesztési, tájékoztatási célból készültek, nem tekinthető jogi tanácsadásnak, és az itt megjelent tartalomra hivatkozás nem alapozhat meg jogi szakvéleményt.

További érdekességek

Hogyan történik irodánkban a távazonosítás és a „távelőttemezés”?

Előfordulhat, hogy nagy nehézségekbe ütközik a személyes találkozás az ügyfelünkkel a távolság vagy egyéb akadály miatt, mégis azonosítanunk kell őt, vagy alá kell írnia egy fontos dokumentumot. Erre a helyzetre megoldás a távazonosítás és a távelőttemezés.
Busi Antónia segítségével bemutatjuk, hogyan történik ez az irodánkban, az okmányokon természetesen kitakartunk minden személyes adatot.

BŐVEBBEN

Hogyan tudod megközelíteni az irodánkat?

Az ügyvédi irodánk egy új építésű ingatlanban helyezkedik el. A hozzánk érkező futárok rendszeresen eltévednek, mert a navigációs rendszerek nem frissültek kellő gyorsasággal, így nem találják meg a Golgota teret. Néhány tippet adunk a könnyebb tájékozódáshoz.

BŐVEBBEN

Hogyan lehet időpontot foglalni?

Ügyvédi irodánkba online is lehetséges időpontot foglalni. Az online foglalás előnye, hogy külön egyeztetés nélkül láthatóak a szabad időpontok, valamint az ügyfelek naptárában is megjelenik a lefoglalt időpont és azt szükség szerint tudják módosítani.

BŐVEBBEN
error: Content is protected !!
Scroll to Top